Lapas karte: Saziņa >> Muzejs

Muzejs

 
 
Muzeja rakstu tematika:

- muzeja jaunumi,  
- pārdomas, ierosmes par apvidus vēsturi, kultūras mantojuma saglabāšanu un muzeja darbību,
- muzeja darbības atbalsta iespējas,
- ieskats muzeja dzives notikumos,
- atbildes uz Jūsu ierosinājumiem.


Uz tikšanos!
Kubalu skolā – muzejā izmēģināja jaunu muzejpedagoģisko programmu “Pārkrievošanas izaicinājumi Kurzemes pagastskolās”
29. maija rītā Kubalu skolā – muzejā notika sparīga gatavošanās, lai sagaidītu mūsu muzejpedagoģiskās programmas “Pārkrievošanas izaicinājumi Kurzemes pagastskolās” aizsācējus - Dundagas vidusskolas skolēnus. Jaunais muzeja piedāvājums veidots atbilstoši skolu 8.klašu skolu mācību programmas saturam. Pirmie šo programmu izbaudīja Dundagas vidusskolas 8.klašu jaunieši, audzinātājas un vēstures skolotāja.
19. gadsimta pagastskolai neiederīgos mobilos tālruņus skolnieki uz laiku uzticēja skolotājām. Toreizējai skolai raksturīgo apģērbu muzejs, pateicoties VKKF atbalstam, bija jau sagādājis. Svārki un garie lindraki, linu krekli iznāca katram. Tie programmas dalībniekiem pietuvināja seno laiku skolas un skolnieku sajūtas. Notikumam gatavojoties, bijām lūguši katram izvēlēties sev citu vārdu, izpētīt apkārtnes mājvietu novietojumu, novērtēt ceļu līdz skolai: tolaik ik nedēļu to mēroja kājām.
Skolotāja lomā bija iejuties Dundagas amatierteātra „Vojmanšess!” aktieris Valdis Šleiners, kurš vadīja mācību stundas pārmaiņus abām klasēm. Kamēr viena klase nodarbojās ar zinību apgūšanu, otra līdzēja ar ūdens un malkas sanešanu, uguns iekuršanu skursteņnamā un tējas vārīšanu. Tikmēr otras stundas laikā atbilstoši 19. gs. skolas bērnu maizes lādes saturam uzklājām galdu, un spēlējām seno laiku spēles, piemēram, “Jēcīt, kā tu pīksti?”. Ierosinājums izspēlēt kādu spēli tepat, skolas sētā, iesākumā nekādu atsaucību neguva. Pārsteidzoši - mūsdienu jaunieši spēles galvenokārt piedzīvo virtuālā vidē, ne āra apstākļos.
Zināms pārbaudījums skolēniem bija satikšanās ar Kurzemes guberņas skolu inspektoru, kurš ieradās novērtēt skolēnu zināšanas. Arī skolotājs dabūja pasvīst, jo atkarībā no skolēnu atbildēm, viņa amats būtu apdraudēts. Tomēr uztraukums bija lieks – inspektora vērtējums nebija bargs. Inspektora lomā iejutās muzeja vadītājs Ivars Abajs.
Piedzīvojot 19.gadsimta skolu, sarunās pievērsāmies lauku darbiem zemnieku mājās, krievu valodas mācībai un tās nozīmīgumam, citu skolu pieejai krievu valodas mācīšanā, arī citām saistošām šī laikmeta tēmām. Brīžos, kad kādam programmas dalībniekiem gadījās atgriezties pie mūsdienu sarunas tēmām, palīdzēja skolotāja sieva Agnese (muzeja darbiniece Marta). Kāda no meitenēm pieminēja tādus vārdus kā ibumetins un ibustārs un pārējiem “pārsteigtiem” 19.gs. skolas bērniem paskaidroja, ka tās ir paštaisītas rotaļlietas.
Programmas noslēgumā, kad visi bija ieturējušies ar tēju, maizi un auksto gaļu, pārrunājām dienā pieredzēto. Jauno muzejpedagoģisko programma atzina par veiksmīgu un derīgu. Jaunieši to novērtēja kā ļoti interesantu un vēlējās, lai šāda veida programmas muzejs piedāvātu arī turpmāk.
Šobrīd izmēģinājumam ir pieejama vēl viena jauna programma: “A maizs kûl uz skuol: viena diena Dundangas Kubalu skolā”, kas ir veidota plašākai auditorijai un ļauj izbaudīt vecās skolas ikdienu pamatskolas vecuma skolēniem, arī pieaugušajiem.
Abas programmas paredzam iekļaut muzeja piedāvājumā, tās būs pieejamas visiem interesentiem.
Pateicamies Dundagas vidusskolas skolēniem, skolotājām un lieliskajam 19. gadsimta pagastskolas skolotājam Valdim Šleineram par patiesu ieinteresētību un atsaucību muzeja jaunajai ierosmei.
Bildes no ceļojuma apskatāmas šeit.

Marta Ratkeviča
Kubalu skolas - muzeja vecākā speciāliste
02.06.2017.  |   Sadaļa: Saziņa->Muzejs   |   Komentēt
Saziņa
Pieteikt apmeklējumu
Domu graudi
 
   Ātram zirgam piešu nevajaga.
   Deviņi amati desmitais bads.
   Iesākumā katrs darbs ir grūts.
   Baro nu suni, kad vilks lopos.

 
Ernst Lipenberg iz Jaunzemiem
Proves raksti, 1896.
1
2
3